onsdag 20. juni 2012

Vel gjennomført vårsesong - noen utfordringer

 
Som egen artikkel på bloggen omtaler (se nedenfor) klarte vi igjen å mobilisere vilje og innsats i en utfordrende bortekamp. Vi kunne derfor reise hjem fra Moss i går kveld med en velfortjent 5-2 seier. Vi stilte med 11 jenter, flott innsats av alle. Vi viser at vi stadig gjør fremskritt og gjør flere gode valg enn tidligere. Vi klarer å snu jevne kamper i vår favør i siste del av kampene. Vi ligger nå på topp på tabellen etter halvspilt serie. Ås og Askim følger hakk i hæl. Det blir en jevn og spennende høstsesong, hvor det synes klart at kretsmesterskapet vil stå melom Ås, Askim og oss.
 
En utfordring (som også Ole Morten har omtalt på bloggen denne uken) er over tid varierende treningsfremmøte. For ofte siste to måneder, er vi færre enn 7-8 fremmøtte på trening. Dette svekker både den individuelle utviklingen av hver enkelt spiller, men også lagsutviklingen. Altfor sjelden får vi derfor trent på å etablere et samspillmønster i angreps eller forsvarsspillet vårt, fortsatt er det derfor for mye adhoc tilnærming i kampene vi spiller. Flere av jentene, som er oftest på trening, har også overfor meg etterlyst tiltak for å få flere til å møte opp. Fotball er og blir et lagspill, følgelig skal laget utvikles må man trene sammen som et lag på det nivået vi nå er. I induviduell idrett gjelder andre betingelser.
 
Jeg har en relativ forsiktig oppfølging overfor de spillerne som etter min vurdering for ofte ikke møter på trening. Det er i denne sammenheng ikke ofte at jeg har fått forklaringer som skyldes skade, sykdom eller viktige hendelser i familien. Derimot: "jeg glemte av treningen", "visste ikke at det var trening", "var på besøk hos en venninne", "forsov meg", "hørte at XX ikke skulle på trening, da ville heller ikke jeg", ""var med mamma på Vinterbro/Drøbak City på handletur", det var litt dårlig vær" eller "at jeg kom plutselig på at jeg skulle ha prøve dagen etter" er blant gjengangerne. Det skal også nevnes at flere av jentene er flinke til å melde fra at de ikke kommer på trening pga andre aktiviteter eller forhold.
 
Utfordringen for laget er at vi kun er 14 jenter, således er vi sårbare ift å kunne stille lag og tåle skader/sykdom. I kampen i går mot Rapid Athene var vi akkurat 11 spillere, bla fordi en av spillerne hadde glemt at det var kamp. De to øvrige hadde meldt frafall av gode grunner. Vi har hatt en meget fin vårsesong, men når jeg ser bredden i stallen til både Ås og Askim (som begge har 18-19 spillere i stallen) og som jeg vet trener mer enn det vi gjør, er det en utfodring å forvente at vi skal hevde oss like godt utover høsten.
 
Jeg kommer til å legge opp til at vi har et treningstilbud i løpet av sommeren. Vil informere nærmere på bloggen om dette. Fint om de jentene som er i Drøbak da møter opp. Oppfordrer også hver enkelt av jentene til å trene på egenhånd, både kondisjon men også med ball. Flere av jentene bør fortsatt forbedre kondisjon og løpskapasitet.
 
Neste seriekamp er borte mot Hafslund i Sarpsborg tirsdag 14. august.
 
God sommer til der alle.
 
Helge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Upassende kommentarer vil bli slettet! Passende kommentarer for stå :-)